måndag 1 oktober 2012

United Nations Emergency Forces and the beduin inledning



Det är månadsskiftet oktober/november 2005. Jag och frun var ner till south Sinai i april och hade en kanonvecka och beslutade redan då att återvända till hösten. Men så inträffade bombningarna den 23:e juli. Trots det var vi på väg och i mina planer ingick att hyra en jeep och ta mig dom dryga 35 milen norrut till den gamla buffertzonen. Frugan har icke uppvisat något intresse för en dylik "safari". 2005 hade det gått 31 år sedan man tjänstgjorde i Sinai.



Redan när vi passerar västspetsen på Cypern skärps uppmärksamheten, då som nu vill jag uppleva inflygningen mot Egypten. Bildens nederkant visar ungefär El Arish och österut. Det mörkare och rätlinjiga i bildens överkant är Israels gräns ner mot Eilat (ca 20 mil). Det måste vara nått fel på mig för jag letar fönster på båda sidorna i planet för att även kunna se kanalen och området för UNEF IIs buffertzon.

Som jag nämnt tidigare så var säkerheten verkligen på topp men jag har en liten egenhet, jag testar alltid vakternas förmåga dvs. om jag kan lura dom att tappa fokus.

Här har vi en som tydligen fått sina grejor via postorder och hade fokus på annat.

Enligt Camp David och fredsöverenskommelsen 1979 så indelades Sinai i 3 zoner, A, B och C vad gäller Egyptens styrkeförhållanden.Dom här 3 zonerna möts i en punkt ca 5 mil söder om St. Katarina klostret och går vidare ner till Sharm el Sheijk.

Bilden nedanär tagen i en av de 3 ursprungliga stadsdelarna, Naama Bay och klippan i bakgrunden är gränsen för zon A,B,C. Bakom klippan finns en ARE förläggning men att döma av den blåvita helikoptern som startar och landar, så ligger nog MFOs south camp i anslutning.


Camp David fredsavtalet 1979, zoner och styrkeförhållanden och som fortfarande gäller (2012).





 








A-zonen sträcker sig från Suez kanalen till 2:a buffertzonens IDF sida eller J och K linjen dvs öster om positionerna 566,567,568,569,(570 och 571) egentligen Khatmia passet öster El Tasa, Giddy och Mittlapassen via Katarina klostret till Sharm el Sheijk. Den "laglösa" C zonen är ca 2,5 mil bred vid Medelhavet och som bredast en 4-5 mil . Så vi kan säga att i Sharm el Sheijk så har vi både militär och "laglös" zon.

I nästa blogginlägg kommer jag att börja "beta av" beduinerna från söder till norr pga. av svårigheterna att identifiera stammarna i söder men jag börjar också med Muziena eftersom att dessa representerar en del av problemen som finns mellan El Arish och Gaza/Israel gränsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar