måndag 17 september 2012

North Sinai 2012

Efter attacken mot egyptisk polis i Augusti (min blogg Sinai desert, once again shaken by saber rattling part 1). Den nye presidenten Mursi samlade bl.a beduinledare  i Al Arish för att försöka uppnå någon form av "samförstånd". Vilka ledare som var närvarande vet jag inte just nu.
Så har nu i helgen skottlossning utbrutit kring Al Arish i norra Sinai vid Medelhavets kust, Vad är det för fel på Al Arish, en "ondskans boning eller trigger happy people"?? Eller beror det på att vi är ett gäng svenskar som från 1956-1967 (UNEF I) , tjänstgjort i området eller när UNEF II  hade rök och pisspaus på väg till Tel Aviv??.

Efter 31 år beslöt jag mig för att återvända till Sinai, visserligen till south Sinai och Sharm el Sheijk i april 2005. Jag hade gjort en riskbedömning och funnit att samtliga attentat mot turister i Egypten haft time-out under de varma sommarmånaderna. I omvärlden "låg krutröken tät" eller som jag lite skämtsamt brukade säga "Det är 45 mil åt alla möjliga håll till allt möjligt skit".

Rent allmänt kan jag säga att security i denna stora och viktiga turistmetropol var låg i förhållande till antalet sysselsatta, det verkade lite som att man fått en uniform och en pistol mot postförskott och resten var en kul grej.
Hem resedagen så utbröt 2 dagars bombningarna i Cairo men det visste vi inget om. När vi for runt på de andra hotellen för att hämta upp medresenärer så sa jag till min fru -Oj, på dom här hotellen skulle terrorister kunna köra rakt in i hotell lobbyn men ett fordon fullastat med sprängämnen.
Vi hade haft en bra tid och beslöt att återvända oktober/november 2005.
Föga anade jag då vad som skulle ske den 23:e Juli och i 2 fall ge mig rätt när det gällde berörda hotell.

Trots bombningarna i Juli så återvände vi hösten 2005 och visst hade security höjts till "förvånansvärda höjder, man var på tå", samtliga hotell hade checkpoints och avspärrningar vid uppfarterna till hotellen. Hotel Gahzala Gardens (vid PeaceRoad) och Hotel Mövenpick var täckta med stålväggar och containers för att dölja det som utspelats några månader tidigare.
Från officiellt håll så hade hela stadsadministrationen och polisen bytts ut. Färdigställandet av det 2 mil långa stängslet runt Sharm var i sitt slutskede. Alla som skall in i Sharm får lämna körkorten vid checkpoints för den händelse något skulle hända så visste myndigheterna vem som inte hämtade ut körkorten när man lämnade området.

Men man hade också tvångsförflyttat Muizeina beduinerna norr ut, och iallafall för oss svenska charterresenärer ;var beduinutflykterna inställda. Detta är intressant i ett vidare perspektiv, men jag kommer tillbaka till det.

Jag kom att tala med många "locals", ja alla hette Muhammed och kom från Cairo fast det visade sig som med allt annat, inte alltid vara korrekt. Ett uttalande från en "local" stack ut lite han sa:
"Well, I´m a musslim, an arab but also an egypitan but this was not necessary". Men sen kom nått intressant beträffande Al Arish (drygt 200 arresterades i Al Arish för inblandning) " It´s within their house". Märkligt, man arresterar folk i Al Arish när det skulle ha varit "palestinier från Gaza och Beduiner". Det är någonting med norra Sinais huvudstad.

Men jag återkommer med fler "beduin fakta" 



      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar