söndag 22 april 2012

Postorderföretaget Clas Olsson Insjön etablering Norge

Året är 1983 och jag har blivit utnämnd till säljledare ASG (DHL) och Division Europa med placering vid Borlänge-kontoret.

Egentligen en på ren svenska, jävla tid med ständiga omorganisationer.

En av mina största kunder var Clas Olsson i Insjön och jag satt med kontrakt för import av varor från jordens alla hörn.

En dag ringde min kontakt, Gunnar Segerström Administrativ chef och undrade om jag kunde komma förbi man ville prata om Export till Norge(!!!) en något överraskande fråga.

Så vi bokade tid och när jag kom till Insjön så var dåvarande VDn Håkan Tyhle´n närvarande.

Man berättade att man hade en ganska stor omsättning vid försäljning till Norge och att den egentliga marknadsföringen endast bestod av norrmän som passerat Insjön, fått med sig en katalog " och satt där på Hardangervidda" och beställde.
Man bedömde att om man kunde förenkla tullproceduren i Norge, skaffa en effektiv distribution så skulle man kunna öka omsättningen betydligt för Norge geografiskt var perfekt för postorderkonceptet, i praktiken fanns det inte(själva butikskonceptet var ännu inte uppfunnet).

Man hade en vilja, en grund för ett koncept som innebar att slutkunden skulle slippa stå och köa på något postkontor för att betala avgifter som ex. tull och moms utan man ville ha ett upplägg där kunden betalade ett pris levererat hem till dörren, precis som i Sverige.

Jag bad att få 14 dagar på mig att fundera. Det var en mängd svårigheter i konceptet av alla möjliga och "omöjliga" varianter.

Hem på "kammarn", här skulle, "jävlar anamma", presenteras ett koncept utan motstycke inom svensk transportnäring.

1. Etablering. Ökonomipartner A/S skulle kunna bli Clas Olsson A/S för att dels undanröja stora svårigheter och dels kunna erbjuda Clas Olsson en norsk prägel vilket skulle vara en i norska ögon, fördel.
2. Distribution i Norge av småpaket via Posten Norge ( för man ville absolut behålla postorder konceptet) och "tunggods" i vår regi ( vid den här tiden saknade posten en produktion för tyngre gods ex. svarvar etc).
3. Sätta upp möten med Svenska Tullverket, Norska Tollvesendet, Posten Norge, vårt eget "ombud".

Vid nästkommande möte beslutade vi gemensamt att arbeta utifrån detta och vi for västerut.

Vid sidan av mötena med olika företag och myndigheter så genomförde vi en liten "marknadsundersökning" vad gällde priser på varuhus för motsvarande produkter och Vd Håkan Tyhle´n sa - vi kan ta svenska katalogpriser och göra om till norska kronor och fortfarande vara konkurrenskraftiga.

Så vände vi åter mot Sverige, vi stannade utanför Kongsvinger och Thyle´n och jag gick ut och köpte några Ringenes Öl. Vi satt där i baksätet och drack några pilsner, som om vi vore grabbar på väg till Hjortnäs brygga en onsdagkväll.

Vad gällde punkten 1 så hade man ett eget alternativ, identiskt med mitt förslag men i övrigt så "körde vi igång" och framgångarna för Clas Olsson i Norge känner dom flesta till. Hela grundkonceptet utgjorde sedermera grunden för butiksetableringarna.

Straxt efter detta så följde, jag tror det var Biltema, konceptet, men där var jag inte inblandad.

Se där vad ett par Ringenes i baksätet på en bil kan göra här i världen och som tack blev jag inbjuden som VIP till invigningen av deras nya lager i Insjön. 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar