tisdag 27 mars 2012

"Du har misslyckats Del 1."

I rollerna:

BB: avgående VD MF Fjärr och Distribution, en gång VD på DF
LH: Ikonen för själva MF
JA: Nordenchef DFDS, under nått år säljare på MF (tyvärr idag sjuk)

Det är sommaren 2011 och jag hade avslutat mitt uppdrag hos DF i Leksand.

Jag befinner mig i Grytån när Janne Björkman, Björkmans Åkeri tillhörande MaserFrakt är på ett av sina besök hos grannen.

Han närmade sig gärdesgården med 2 Norrland Guld 33or i näven och så säger han " Jag hörde att Du misslyckats på DF". En mängd tankar surrade runt, men det är klart att med varsin Norrland i näven vid gärdesgården så svarar jag lite diplomatiskt - Jo så kan man väl också se det om man så vill. Nog vet jag att rykten kommer blixtsnabbt i transportbranschen.

- Vem i helvete har uttalat sig i en fråga som jag av olika skäl aldrig sagt något om!

Men låt oss gå tillbaka 2010.

Den 16:e Januari lämnade jag in nycklarna till min hyresvärld och sedan 1989 samarbetspartner.

Ett 20-årigt "livsverk" hade med ett pennstreck över "en natt " upphört. På ett sätt en stor lättnad men jag hyste en stor oro för mitt gamla team. Jag var förbannad på en del "utomstående" människor som dels varit personliga men också vårdslösa i informationen till MFs organisation, men framför allt en revanschlusta utöver det vanliga.

Det hade förts samtal mellan mig och MaserFrakt om att lyfta över "min" verksamhet samtidigt som MaserFrakt önskade ytterligare ett ben att stå på i sin utveckling. Jag tror också att vi hade en gemensam samsyn kring vad som skiljde oss ifrån andra aktörer på marknaden vid den tidpunkten.

I princip kan vi säga att dessa samtal upphörde i och med att LH, ordförande och själva ikonen för MaserFrakt avgick något år tidigare.

Visst kom en period med alla möjliga och omöjliga erbjudanden om en snar återkomst i branschen, allt ifrån min en gammal X-chef JA som tyckte att vi skulle dra igång en verksamhet, han med bas i Gävle och jag i Borlänge till Norska Intressenter som ville pumpa in pengar. Men just då verkade det hela lite mindre intressant.

Ett bemanningsföretag annonserade för DalaFrakts räkning efter 1 platschef Borlänge, 1 platschef Mora samt en Marknadschef. Jag tog kontakt men "var iskall". Samtidigt utan min vetskap hade några åkare på DalaFrakt tippsat VD TB2 om min existens och jag visste att en kontakt från deras sida var närstående. Detta verkade lockande.

TB2 kontaktade mig och vi avtalade ett möte och vi noterar följande:

"Jag" anställs som Produktionschef för DFs produktionsavdelning med personalansvar för transportledare och innesäljare och omfattar 10-15 personer.
Ansvar och befogenheter regleras enligt befattningsbeskrivning (återkommer till den här punkten).
Vidare skulle jag med "utomstående ögon" titta på företaget för att utveckla verksamheten.
Vissa mätetal skulle finnas.

När det gällde lönen så fick jag +200 kronor, jag hade i verkligheten kunnat sänka min lön med 15000 bara för glädjen att anta en icke föraktlig utmaning och att få arbeta!

TB2s sista ord var att han och ordföranden var överens och att det fanns reserverade medel för denna satsning.

Jag kan säga att jag gillade TB2 till och med efter vår separering även om den på slutet var tudelad.

Visst var det märkligt, jag söker ett jobb och blir erbjuden ett som inte fanns men å andra sidan, jag brydde då inte.

Att åkarna ägde företaget, hade jag inga större problem med, ska jag direkt säga.

Jag började min anställning 1:a April 2010 ( kanske ett april skämt??)

Så här satt jag då som produktionschef för Anläggning, Skog/Industri samt Fjärr och utrikestrafik. De 2 förstnämnda har jag aldrig arbetat med och är lite som skiljda världar. Det fanns 2 Affärsområdeschefer en för anläggning och en för det övriga.

Med en glupande aptit drog jag igång för att sätta mig in i verksamheten och vissa frågor kom direkt i rampljuset.
Jag började med att gå runt till personalen och önska God Morgon och vara lite social men jag kan säga så här " efter 3 dagar var det bara att lägg ner för ingen svarade". Jag hade aldrig upplevt något liknande!!
Alla medarbetare även de som inte hade med saken att göra var engagerade i en och samma kund (otrolig administration).
Personalsituationen på flisdirigeringen var på "hjärtinfarktens brant".

Jag upptäckte sedermera att det var inte VD som styrde företaget, den informella maktstrukturen saknade motstycke.

Jag upptäckte att sedan VD tillträdde (oktober 2008), visserligen i den ekonomiska kraschen 2008 så rasade omsättning, resultat, antal kunder, ja t.o.m antalet delägare/leverantörer.

MF förvärvade Fraktcentralen i Gävle och till VD utsågs BB som dessutom var VD för MF Fjärr och Distribution. För mig innebar det här att BB hade stärkt sin position.
Vid årsstämman för MF i april briserade en smärre bomb, Ny ordförande, inrättandet av en koncernchef samt att VD för anläggning fick gå på dagen. Jag tror att bransch folk tittade noga på den här utvecklingen så även TB2 som bad mig hålla ett öga på vad som skedde. Jag kände även den konsult som skulle gå in efter den hemskickade VDn.

Men jag skall också säga att jag ärligt kände med mina bekanta på MF i den här stunden.

Vad jag då inte visste var att min chef och VD vid DF vid årsstämman i december eller januari 2009/2010 knappt överlevde en fortsättning som VD. Tydligen blev 2010 ett tufft år för en del.
Jag skall inte avslöja mer detaljer kring vad som hände.

Turbulensen vid MaserFrakt ledde till dels ett nytt årsmöte, LH tillbaka som ordförande, koncernchef bort, den sparkade VDn tillbaka men för mig det mest intressanta, BB var inte längre VD för Fraktcentralen, var det den första spiken i kistan kring något som jag inte kände till?? Var den kraschade och inflamerade "mediala" debatten där BB fick stå personligen ansvarig, det gällde distributionen av vin och sprit. För mig framstod den affären som klippt och skuren för MF, ja det var liksom MF på något sätt. Blev denna affär ytterligare en spik?

Att den stora 250 miljoners affären med ett större företag uppenbarligen inte hade täckning på slutet, blev förmodligen droppen som framtvingade BBs "frivilliga" avgång 2011.

Slut del 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar