onsdag 29 februari 2012

"Böjer Du aldrig Din nacke"?

I rollerna.

Maserfrakt Fjärr och Distribution AB. Hyresvärd, kund, leverantör samt ombud.
ASG - sedermera DHL
Bilspedition - sedermera Schenker
DSV Road AB - tidigare NTS, Fraktarna, DFDS
DalaFrakt och Logistik min sista uppdragsgivare

Frågan ställdes av en gammal kollega i transportbranschen och numera säljare, "Fröken" Gustavsson på MaserFrakt i samband med att det blev känt att DSV Road AB skulle lägga ner verksamheten i Dalarna.

Varifrån "fröken" kom vet jag inte men uppstod förmodligen från den tiden då han var säljare på Bilspedition (Schenker) från kollegor hos ASG (DHL).

Frågan kom plötsligt, ja faktiskt förvånande och jag tänkte, jaha det är den bild man har av mig, en tjurskallig person som aldrig böjer sig. Vi hade ju inom DSV på lite middle management ett annat uttryck "Att ha 4 nyanser av brunt på tungan" om rövslickare och till den kategorin har jag aldrig tillhört.
Så svaret till Gustavsson blev - Nej aldrig! För varför skulle jag ändra utomståendes uppfattning när nedläggningsbeslutet kom hösten 2009?

Men då satt man där i ett konferensrum på kontoret, september 2009 i vad som skulle vara ett budgetmöte gällande mitt ansvarsområde inom Örebro-distriktet mellan mig och distriktschefen och istället fick beskedet om att Dala-kontoret skulle upphöra. Jag blev iskall, det var med tanke på företagets utveckling inte oväntat. Den oro jag känt det 2 senaste åren för "mitt livsverk" var som bortblåst det kändes bara som en stor lättnad. Men bekymret för "mitt team" fanns kvar.

Även om platchefsjobbet redan till namnet var avskaffat och Borlängekontoret var en avdelning i Örebro ( på sedvanligt danskt sätt att lösa en organisation) så hade jag trots detta sagt klart och tydligt att om någon förändring skulle ske så fick man ta mig först (som "ansvarig") men det handlade uppenbart inte om det, hans roll som distriktschef var slut och man la i samma veva ner Gävle, Östersund, Ö-vik, Skellefteå en marknadsomsättning på dryga 200 miljoner kronor sattes på spel av dansken och i stora drag försvann den omsättningen ut på övriga aktörer, föga oväntat.

Jag började min bana i transportbranschen 1976 som vaktmästare eller ska vi säga "packmoppebud" vid ASG i Borlänge. Under min resa inom olika befattningar så har jag fått många namn, transportbranschens rebell, mm. Den nu avgående Vdn för MaserFrakt Fjärr och Distribution har t.om sagt att det är "en ära att få arbeta med en legend". Nu brukar smicker på den nivån alltid innebära någon form av "betalning" men också att en legend är något förbrukat. Jag bryr mig inte om vilket, jag är prestigelös och försöker alltid bjuda på ett skratt oavsett om livet är tufft.

Maserfrakt Fjärr och Distribution har under några år stått under livlig uppvaktning från DSVs sida kring ett förvärv och visst jag har i många stycken utan att vara illojal mot min arbetsgivare skyddat Maserfrakt från rena danska "absurditeter" exempelvis som när högsta inrikeschefen i DSV skulle krossa Skånetrafiken. Men givetvis också en oro kring min samarbetspartner sedan 1989, för skulle ett förvärv ske, så skulle jag ge "avdelningen i Borlänge" max ett år sedan blev det "personalglest". Om jag lägger huvudet på rälsen idag och lyssnar så finns det uppfattningar i branschen som hävdar att ett köp, ligger nära efter hur man nu organiserar sig efter den ena Vdns "avhopp" och att kvar av Maserfrakt blir endast anläggningssidan.

2010 och 2012 var ett mycket turbulent är för många "potentater" vilket jag tänkt återkomma till under dels "Att riva pyramider" och dels"Påfåglarnas dans" en inblick i hur det kan vara inom "näringslivet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar