söndag 28 november 2010

Mors lilla Olle, slutet

Sittin at the dock of the bay, eller som vanligt sitter på trappen till förstukvisten, tar ett bloss och tittar lite efter hur röken virvlar iväg, knäpper lite på säkringen till en halvliter, hör hur "skogsljudet" går vid ett lite hårdare tryck på säkringen. Lite gyllenbrun vätska flyter genom min strupe. Filosoferar lite och tänker lite på Sk(abba), min räv, men är väldigt skeptisk till hur jakten på Grytåbjörnen slutade.

Enligt uppgift så skulle Grytåbjörnen ha gått i sjön vid Prästbuan 1 km söder om vår by. Men samtidigt visade det sig att när man smög på ståndskallet så var det ko med kalv. Så när släppte hunden björnen och började jaga älg och hur kan man vara så säker på att björnen gått i sjön? Så var fanns Grytåbjörnen just nu? I mitt stilla sinne så ger jag mig katten på att inom 48 timmar så är den tillbaka i byn. Svaret kom 12 timmar senare vid 08:ans tunnor.

Hur många björnar har vi då här? Ja jag känner till 3 stycken inom 1,5 mil fågelvägen. Det är en ungbjörn i norr vid Mosan NNO om Lamborn, Grytåbjörnen och till sist den lilla björnen som fotograferades rund midsommar ca 2,5 km söder om byn. Har sedan dess ingen uppgift om den sistnämnda.

Egentligen började slutet för Grytåbjörnen ca 14 dagar tidigare. Något får fick sätta livet till vid Kurbergets fäbodar ca 3,5 km söder om byn. När sedan fäbobrukaren tog hem djuren till Tänger så var björnen efter och man upptäckte det dagen efter då björnen vält en kompost vid huset. Man lämnade in en ansökan till Länsstyrelsen om skyddsjakt men den blev vilande. När så Grytåbjörnen dök upp bland våra sopor och uppvisade "oskyggt beteende" så var "dödsdomen" klar.

Suger i mig några pilsner till och blir än mer filosofisk och egentligen har jag väl lite andra sysslor på dagorningen men som jag brukar säga "Var sak har sin tid".

Så vilken björn var egentligen i Kurberget? Ja klart är att Länsstyrelsen inte känner till den mindre björnen. Har man utfärdat dödsdommen" på fel björn? Tja vad vet jag.

Det har väl gått en 14 dagar och vi befinner oss i Augusti. Av en arbetskamrat som har kontakt med "vanligtvis välunderrättade källor" kommer och säger att man nu skjutit "min björn" i trakten av Lamborn. Det är naturligtvis fullt möjligt, dryga milen är ingenting i detta sammanhang. Den skulle ha ägnat sig åt att tömma sopor. Jag kollar lite och jodå det skulle vara Grytåbjörnen. Sannolikheten är mycket stor men jag blir lite skeptisk för hur är det med Mosanbjörnen och hur kan man vara så säker på att det är Grytåbjörnen? Jag har sett den men ingen har ringt till mig och frågat på signalement. Visserligen frågar man mig senare om den hade en ljus fläck vid puckeln och det stämmer men sedan nämner jag de mycket stora och kraftigt mörka partiet runt ögonen och här får jag inget svar.

Björnen i Lamborn är nu inte längre Grytåbjörnen.

Onsdag den 25:e augusti så får jag beskedet att Grytåbjörnen är död, enligt uppgift en hona på ca 150-160 kg vilket är en mycket,mycket stor hona. Den här gången är jag till 100% säker.

Hon föll 2 km söder om byn och jag vet var men det intressanta är att när man släppte hundarna så fick man fatt i 2 björnar, här dök den mindre som jag haft lite dålig koll på upp. Den klarade sig.

Sitter återigen på förstukvisten till Chardonnay-hyllan, blossar tar några pilsner och betraktar skogen, skulle väl som vanligt gjort nått annat. Känner ett visst vemod för vi har förlorat 3 "vänner" 2 rävar Sk(abba) och den trebenta som gett oss alla så mycken glädje, å nu björnen.

Men allt som tar slut innebär alltid en början på nått nytt och som av en händelse ser jag en rörelse i ögonvrån och nere på vägen kommer en räv " Idiot vi har inte börjat grilla än"!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar