onsdag 1 juni 2011

De "blodtörstiga" invånarna i Höfdingadömet Grytån

Krutröken ligger tät över byn, ungefär som slaget vid Lytzen 1632 (kommer inte ihåg var förmodligen inte född då) i alla fall om jag skulle lyssna till undersåtarna. Först var det Canada gässen som skitade ner. Sen var det Skabba, skabbräven följt av den 3 benta räven och nu räven med permanent uppehållstillstånd som lämpligen skall utvisas till de sälla jaktmarkerna.

Den nyinflyttade kvinnan eller tjejen berättade att hon sett räven stående utanför sitt sovrumsfönster och tittat på när hon klädde av sig. Med den äldre mannens visdom svarade jag "Jaha då är det en hane och jag förstår varför den är så skygg". Tyckte svaret liksom visade på sakkunskap men framför allt hur en man av världen ger en yngre kvinna en komplimang.

Nu kan ju hennes utspel på kvinnors direkta språkval betyda "bort med den" medan det för mig som man bara betyder "ingen fara så länge som det inte blir ett nos och tungavtryck på fönstret, det finns ju alltid rullgardin".

Redan när första fallet av räv med dvärgbandmask dök upp i Halland fick jag första begäran om att ta bort räven. Jag kan misstänka att när nu första fallet utanför Borlänge kommit så kommer undersåtarna nu i helgen att likt en arabisk demokratirevolt att samlas om inte på Tahrir torget i Kairo så i varje fall att med plakat demonstrera på byvägen framför Chardonnay-hyllan med krav som Ropen skalla ge räven åt allah, räven raskar över isen och Bort med fönstertittaren nu.com

Men jag tänker sitta där på min förstukvist och lugnt betrakta "De blodtörstigas skara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar